News

Po co ładować baterię w samochodzie elektrycznym, jeśli można ją wymienić na w pełni naładowaną?

Autovista24 | 29 lis 2022

O autorze

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Samochody elektryczne rozwijają się w niesamowitym tempie. Ich wydajność i zasięg wciąż się poprawia. Jednak niezależnie od zasięgu, w końcu i tak kiedyś trzeba będzie naładować baterię. Chyba, że można byłoby po prostu wymienić rozładowaną baterię na w pełni naładowaną. Ta koncepcja zyskuje coraz więcej uwagi w świecie motoryzacji. 

Bosch, Mitsubishi i Blue Park Smart Energy (BPSE) pracują nad nowym modelem biznesowym „bateria jako usługa”, przeznaczonym dla flot komercyjnych. Będzie on wykorzystywać technologię baterii w chmurze niemieckiego dostawcy, możliwości komercjalizacji japońskiego producenta i chińską platformę wymiany baterii. 

Tymczasem w innym miejscu świata, firma Gogoro zaprezentowała coś, co nazwano „pierwszym na świecie prototypem wymiennej baterii ze stałym elektrolitem, przeznaczonej do pojazdów elektrycznych”. System opracowany przy współpracy z ProLogium Technology jest przeznaczony dla pojazdów dwukołowych i wykorzystuje obecną sieć wymiany Gogoro. 

Wymienne baterie we flotach komercyjnych 

Mitsubishi, Bosch i BPSE przyznają, że popyt na pojazdy elektryczne rośnie z każdym dniem. Jednak koszt początkowy zakupu floty pojazdów elektrycznych, przestoje związane z ładowaniem i niepewność w kwestii baterii to główne czynniki, które powstrzymują firmy przed elektryfikacją floty. Potencjalnym rozwiązaniem mogłaby być technologia wymiany baterii, która umożliwiłaby operatorom maksymalne wykorzystywanie pojazdów elektrycznych. 

Te trzy firmy opracowały wspólne rozwiązanie, w skład którego wchodzi bateria w chmurze marki Bosch. Stale monitoruje i analizuje ona jednostki magazynujące energię przy pomocy sztucznej inteligencji (AI). Pozwala to kontrolować baterię, maksymalnie wydłużać jej trwałość i wydajność, a jednocześnie zoptymalizować całkowity koszt posiadania (TCO). 

Starają się oni także rozwijać usługę, która polegałaby na identyfikowaniu i przewidywaniu stanu, możliwości i optymalnego zużywania baterii. Wszystko to mogłoby pomóc ograniczyć główne czynniki, które stanowią przeszkodę dla elektryfikację flot i wykorzystywania baterii na rynku wtórnym i mogłoby doprowadzić do obniżenia TCO. 

Wymienne baterie ze stałym elektrolitem 

Baterie ze stałym elektrolitem to długo wyczekiwana technologia, która może obniżyć wielkość i wagę jednostek magazynowania energii, a jednocześnie zwiększyć gęstość. Litowo-ceramiczne baterie SSB to następny krok w rozwoju technologii, po bateriach litowo-jonowych. Jednak to nie wszystko: tajwańska firma postanowiła opracować baterie SSB, które będą wymienne. 

„Gogoro prezentuje pierwszą na świecie wymienną baterię ze stałym elektrolitem dla pojazdów dwukołowych, ponieważ musimy wykorzystywać najnowsze innowacje w tym zakresie, aby wejść w nową erę rozwoju transportu elektrycznego i przenieść ją na ulice naszych miast” powiedział Horace Luke, założyciel i prezes Gogoro. 

„Nawiązaliśmy współpracę z ProLogium Technology, globalnym liderem innowacji w zakresie baterii ze stałym elektrolitem, aby wspólnie opracować nową baterię, która poprzez większą gęstość zapewnia lepszy zasięg, stabilność i bezpieczeństwo, a także jest kompatybilna ze wszystkimi pojazdami z napędem Gogoro” dodał. 

Sieć Gogoro to otwarta i interoperacyjna platforma wymiany baterii dla lekkich pojazdów miejskich. Została stworzona jako rozwiązanie inteligentne, skalowalne i dynamiczne. Liczy ponad 450 000 użytkowników i przeszło 10 000 stacji wymiany baterii w 2300 lokalizacjach. Umożliwia wykonanie 340 000 operacji wymiany dziennie i dostarcza napęd dla 95% elektrycznych jednośladów w Tajwanie. Jeśli tak zaawansowana technologia jest dostępna dla pojazdów dwukołowych, już wkrótce mogą pojawić się podobne rozwiązania dla większych pojazdów. 

Ta treść została dostarczona przez Autovista24.

Uwaga: ten artykuł jest tłumaczeniem oryginału opublikowanego w języku angielskim na stronie Autovista24 i dlatego może zawierać drobne błędy gramatyczne. W przypadku jakichkolwiek rozbieżności lub niespójności pomiędzy tłumaczeniem a wersją angielską, zawsze obowiązuje wersja angielska.

To również może Cię zainteresować

Spadająca koniunktura na rynku samochodów używanych w Polsce

05 lut 2024

Zarówno sektor samochodów używanych, jak i używanych pojazdów użytkowych w Polsce stanął pod koniec ubiegłego roku w obliczu różnych wyzwań, wpływających na wartości rezydualne (RV)....

Zmienny rynek samochodów używanych w drugim kwartale 2023 roku

19 lip 2023

Drugi kwartał roku charakteryzował się sporą zmiennością na rynku motoryzacyjnym. Z jednej strony popyt na nowe i używane samochody stopniowo słabł, z drugiej strony wciąż...

Chińscy producenci samochodów wkraczają do Europy po wysondowaniu rynku

20 wrz 2022

Chińscy producenci samochodów wkraczają na rynek europejski i rzucają wyzwanie swoim zachodnim konkurentom, pisze dziennikarka Autovista24, Rebeka Shaid. Europejska branża motoryzacyjna jest zdominowana przez lokalnych...

Tak, zapisz mnie do Autovista24

* Pole wymagane


Proszę o rejestrację, aby otrzymywać następujące wiadomości:
Autovista24: ogólnoeuropejskie informacje publikowane przez Autovista24, dostarczane codziennie przez Autovista Ltd. w języku angielskim.

Używamy pikseli do monitorowania Twojej aktywności za każdym razem, gdy otwierasz, przekazujesz lub klikasz adresy URL zawarte w naszych wiadomościach. Pomaga nam to monitorować i mierzyć wydajność i skuteczność naszej komunikacji. Łączymy to z informacjami podanymi przez użytkownika powyżej oraz informacjami dotyczącymi przeglądania stron internetowych, dzięki czemu możemy udoskonalić i lepiej dopasować nasz marketing do użytkownika oraz spersonalizować wrażenia użytkownika na naszej stronie. Rejestrując się, wyrażasz niniejszym zgodę na wykorzystanie Twoich danych podanych w celu otrzymywania sprofilowanych wiadomości oraz wyrażasz zgodę na użycie pikseli monitorujących Twoją aktywność. Zawsze możesz wycofać udzieloną nam zgodę na otrzymywanie maili i monitorowania aktywności, aktualizując swoje preferencje w Centrum Preferencji. Skrót do Centrum będzie zawarty w każdej przesłanej przez nas wiadomości. Aby uzyskać dodatkowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych, zapoznaj się z Polityką prywatności Grupy AutovistaPolityką prywatności Autovista24.