Samochody elektryczne rozwijają się w niesamowitym tempie. Ich wydajność i zasięg wciąż się poprawia. Jednak niezależnie od zasięgu, w końcu i tak kiedyś trzeba będzie naładować baterię. Chyba, że można byłoby po prostu wymienić rozładowaną baterię na w pełni naładowaną. Ta koncepcja zyskuje coraz więcej uwagi w świecie motoryzacji.
Bosch, Mitsubishi i Blue Park Smart Energy (BPSE) pracują nad nowym modelem biznesowym „bateria jako usługa”, przeznaczonym dla flot komercyjnych. Będzie on wykorzystywać technologię baterii w chmurze niemieckiego dostawcy, możliwości komercjalizacji japońskiego producenta i chińską platformę wymiany baterii.
Tymczasem w innym miejscu świata, firma Gogoro zaprezentowała coś, co nazwano „pierwszym na świecie prototypem wymiennej baterii ze stałym elektrolitem, przeznaczonej do pojazdów elektrycznych”. System opracowany przy współpracy z ProLogium Technology jest przeznaczony dla pojazdów dwukołowych i wykorzystuje obecną sieć wymiany Gogoro.
Wymienne baterie we flotach komercyjnych
Mitsubishi, Bosch i BPSE przyznają, że popyt na pojazdy elektryczne rośnie z każdym dniem. Jednak koszt początkowy zakupu floty pojazdów elektrycznych, przestoje związane z ładowaniem i niepewność w kwestii baterii to główne czynniki, które powstrzymują firmy przed elektryfikacją floty. Potencjalnym rozwiązaniem mogłaby być technologia wymiany baterii, która umożliwiłaby operatorom maksymalne wykorzystywanie pojazdów elektrycznych.
Te trzy firmy opracowały wspólne rozwiązanie, w skład którego wchodzi bateria w chmurze marki Bosch. Stale monitoruje i analizuje ona jednostki magazynujące energię przy pomocy sztucznej inteligencji (AI). Pozwala to kontrolować baterię, maksymalnie wydłużać jej trwałość i wydajność, a jednocześnie zoptymalizować całkowity koszt posiadania (TCO).
Starają się oni także rozwijać usługę, która polegałaby na identyfikowaniu i przewidywaniu stanu, możliwości i optymalnego zużywania baterii. Wszystko to mogłoby pomóc ograniczyć główne czynniki, które stanowią przeszkodę dla elektryfikację flot i wykorzystywania baterii na rynku wtórnym i mogłoby doprowadzić do obniżenia TCO.
Wymienne baterie ze stałym elektrolitem
Baterie ze stałym elektrolitem to długo wyczekiwana technologia, która może obniżyć wielkość i wagę jednostek magazynowania energii, a jednocześnie zwiększyć gęstość. Litowo-ceramiczne baterie SSB to następny krok w rozwoju technologii, po bateriach litowo-jonowych. Jednak to nie wszystko: tajwańska firma postanowiła opracować baterie SSB, które będą wymienne.
„Gogoro prezentuje pierwszą na świecie wymienną baterię ze stałym elektrolitem dla pojazdów dwukołowych, ponieważ musimy wykorzystywać najnowsze innowacje w tym zakresie, aby wejść w nową erę rozwoju transportu elektrycznego i przenieść ją na ulice naszych miast” powiedział Horace Luke, założyciel i prezes Gogoro.
„Nawiązaliśmy współpracę z ProLogium Technology, globalnym liderem innowacji w zakresie baterii ze stałym elektrolitem, aby wspólnie opracować nową baterię, która poprzez większą gęstość zapewnia lepszy zasięg, stabilność i bezpieczeństwo, a także jest kompatybilna ze wszystkimi pojazdami z napędem Gogoro” dodał.
Sieć Gogoro to otwarta i interoperacyjna platforma wymiany baterii dla lekkich pojazdów miejskich. Została stworzona jako rozwiązanie inteligentne, skalowalne i dynamiczne. Liczy ponad 450 000 użytkowników i przeszło 10 000 stacji wymiany baterii w 2300 lokalizacjach. Umożliwia wykonanie 340 000 operacji wymiany dziennie i dostarcza napęd dla 95% elektrycznych jednośladów w Tajwanie. Jeśli tak zaawansowana technologia jest dostępna dla pojazdów dwukołowych, już wkrótce mogą pojawić się podobne rozwiązania dla większych pojazdów.
Ta treść została dostarczona przez Autovista24.
Uwaga: ten artykuł jest tłumaczeniem oryginału opublikowanego w języku angielskim na stronie Autovista24 i dlatego może zawierać drobne błędy gramatyczne. W przypadku jakichkolwiek rozbieżności lub niespójności pomiędzy tłumaczeniem a wersją angielską, zawsze obowiązuje wersja angielska.