Wszyscy zgadzają się co do tego, że Europa potrzebuje większej liczby publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych (EV). Sprzedaż aut elektrycznych rośnie i infrastruktura ładowania musi nadążać za tym wzrostem. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) przedstawiło to następująco: aby do 2030 roku zrealizować cele klimatyczne dla samochodów elektrycznych, UE musiałaby instalować 14 000 publicznych punktów ładowania tygodniowo. Tymczasem teraz liczba publicznych ładowarek instalowanych tygodniowo wynosi zaledwie 2000.
Organizację niepokoi wolne tempo rozbudowy infrastruktury ładowania i chciałaby, żeby państwa członkowskie UE zwiększyły inwestycje w infrastrukturę ładowania wszystkich rodzajów pojazdów elektrycznych, w tym samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów. ACEA zauważa, że w 2021 roku sprzedano 1,7 mln pojazdów elektrycznych, co oznacza 10-krotny wzrost w porównaniu z pięcioma poprzednimi latami.
Rozwój infrastruktury ładowania powinien dotrzymywać tempa szybko rosnącej liczby samochodów elektrycznych. ACEA powołuje się na analizę firmy doradczej McKinsey, która twierdzi, że do końca tej dekady w UE potrzeba będzie do 6,8 mln miejsc ładowania, aby osiągnąć poziom zmniejszenia emisji CO2 z samochodów osobowych o 55%. Liczba ta jest dwukrotnie wyższa niż zaproponowana przez Komisję Europejską w Rozporządzeniu w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR).
Rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych – kluczowe dane
Inwestycje w infrastrukturę ładowania samochodów elektrycznych
„Przejście na technologie zeroemisyjne to długofalowy proces” powiedział przewodniczący ACEA i prezes BMW, Oliver Zipse. „Kluczowe wyzwanie, przed którym stoimy teraz, to przekonanie wszystkich państw członkowskich, aby przyspieszyły tempo rozbudowy niezbędnej infrastruktury ładowania. Koniecznie potrzebujemy bardziej ambitnych wymogów w AFIR, zarówno jeśli chodzi o czas realizacji, jak i cele wyznaczone dla poszczególnych unijnych krajów.”
W niedawno opublikowanym raporcie ACEA sugeruje, że na inwestycje w prywatną i publiczną infrastrukturę ładowania samochodów elektrycznych w Europie potrzeba 280 mld euro. Sporą część tej kwoty kraje UE będą musiały przeznaczyć na modernizację sieci energetycznej i rozwijanie energii odnawialnych. Autorzy raportu szacują, że roczne koszty publicznej infrastruktury ładowania wyniosą 8 mld euro, uwzględniając także inwestycje w 5G i sieci szybkiego Internetu.
Zdaniem autorów raportu najlepszym rozwiązaniem byłby równy udział inwestycji prywatnych i publicznych. Pozwoliłoby to na szybką rozbudowę sieci ładowania w Europie, a zwłaszcza instalację publicznych ładowarek ulicznych dla właścicieli samochodów elektrycznych nieposiadających ładowarek domowych.
Strategiczny plan rozbudowy infrastruktury ładowania
ACEA opracowuje strategiczny plan rozbudowy infrastruktury ładowania dla UE, który uwzględnia infrastrukturę ładowania, dostawy energii i sieć energetyczną. Uwzględnia także infrastrukturę dla pojazdów ciężkich. Według tego dokumentu do 2030 roku powinno pojawić się 279 000 punktów ładowania dla samochodów ciężarowych, z czego 84% w hubach flotowych.
Aby przyspieszyć rozbudowę infrastruktury ACEA zaleca usprawnienie procedur zatwierdzania, wyraźnie wskazując jednostki koordynujące na poziomie UE i międzypaństwowym, a także wdrożenie programów zachęt, dostęp do finansowania i wprowadzenie na szerszą skalę inteligentnych technologii ładowania.
Według raportu, do 2050 roku łączna wartość inwestycji w infrastrukturę ładowania (publiczną i niepubliczną), modernizację sieci energetycznych i odnawialne źródła energii, potrzebne do pełnej transformacji mobilności drogowej w UE, powinna wynieść 1 bilion euro.
Raport został opublikowany w odpowiednim momencie, ponieważ właśnie teraz trwają w UE negocjacje w sprawie projektu rozporządzenia AFIR, które ma określić wymogi dotyczące minimalnej mocy i maksymalnej odległości między stacjami ładowania dla samochodów elektrycznych i stacjami tankowania wodoru przy drogach wchodzących w skład Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T w państwach członkowskich.
Podobnie jak ACEA, także Międzynarodowa Rada ds. Czystego Transportu (ICCT) oznajmiła ostatnio, że potrzeba 80% więcej stacji ładowania niż przewiduje AFIR. ICCT nie proponuje jednak ujednoliconego podejścia do rozbudowy infrastruktury ładowania, ale sugeruje raczej skupić się na instalowaniu ładowarek w miejscach, w których są one najbardziej potrzebne, tj. krajach w których najbardziej wzrasta liczba samochodów elektrycznych.
Ta treść została dostarczona przez Autovista24.
Uwaga: ten artykuł jest tłumaczeniem oryginału opublikowanego w języku angielskim na stronie Autovista24 i dlatego może zawierać drobne błędy gramatyczne. W przypadku jakichkolwiek rozbieżności lub niespójności pomiędzy tłumaczeniem a wersją angielską, zawsze obowiązuje wersja angielska.