News

Jakie są najlepiej sprzedające się pojazdy elektryczne w Chinach w pierwszej połowie 2025 roku?

Autovista24 | 24 lis 2025

O autorze

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Między styczniem a czerwcem 2025 roku chiński rynek samochodów elektrycznych na baterie (BEV) odnotował wzrost konkurencji wśród krajowych producentów. Jednocześnie segment hybryd plug-in (PHEV) pozostawał mocno rywalizowany. Phil Curry, redaktor specjalny Autovista24, analizuje chiński rynek pojazdów elektrycznych na podstawie danych EV Volumes.

Wzrost sprzedaży BEV w Chinach spowolnił w czerwcu, co było efektem korekty po wyjątkowo silnym okresie sprzedaży w 2024 roku. Łącznie w pierwszej połowie 2025 roku dostarczono w kraju 3 498 460 pojazdów elektrycznych, co oznacza wzrost o 43,7% w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego.

Po osiągnięciu szczytu wzrostu o 50,7% w skumulowanych danych w kwietniu, zarówno maj, jak i czerwiec przyniosły spowolnienie tego trendu. Po wyjątkowo dynamicznych miesiącach lutym, marcu i kwietniu, wzrosty w maju były już bardziej umiarkowane. W czerwcu odnotowano wzrost o 39% w porównaniu z rokiem ubiegłym, przy sprzedaży 687 277 pojazdów w całym kraju.

Tymczasem rynek hybryd plug-in (PHEV) wrócił na ścieżkę wzrostu po krótkim spadku w maju. Między styczniem a czerwcem sprzedaż zwiększyła się o 36,1%, a na chińskie drogi trafiło łącznie 2 460 588 takich pojazdów.

Pomogła w tym kolejna silna sprzedaż w czerwcu, choć miesięczny wzrost o 30,4% był najniższym wynikiem od stycznia. Mimo to stałe poprawy w obu segmentach – BEV i PHEV – pokazują rosnącą siłę rynku pojazdów elektrycznych w Chinach.


Geely umacnia swoją pozycję lidera

Po odzyskaniu pierwszego miejsca w maju, Geely Geome Xingyuan zwiększyło przewagę w pierwszej połowie 2025 roku. Model, który pojawił się na rynku we wrześniu 2024 roku, osiągnął sprzedaż na poziomie 205 091 sztuk między styczniem a czerwcem. Oznaczało to, że stanowił on 5,9% całkowitej sprzedaży samochodów elektrycznych na baterie (BEV) w kraju.

Najlepiej sprzedające się samochody elektryczne (BEV) w Chinach

Styczeń – czerwiec 2025

Wyniki czerwca wprowadziły liczne zmiany w ogólnych wynikach pierwszej połowy 2025 roku. Model BYD Seagull awansował na drugie miejsce, zdobywając 5% udziału w rynku przy sprzedaży 174 912 sztuk.

Oznaczało to, że wyprzedzał go o 30 179 pojazdów Geely Geome Xingyuan, który w pięciu z sześciu miesięcy pozostawał liderem sprzedaży. Jeśli Xingyuan utrzyma swoją imponującą passę, będzie trudny do dogonienia.

Dzięki wzrostowi dostaw w drugim kwartale, Tesla Model Y wskoczył w czerwcu na trzecie miejsce z piątego w maju. Przy sprzedaży 171 491 sztuk ustępuje BYD zaledwie o 3 421 pojazdów, osiągając 4,9% udziału w rynku.

Wuling Mini, który przez cztery miesiące w 2025 roku zajmował pierwszą pozycję, spadł na czwarte miejsce pod koniec czerwca. Przy sprzedaży 170 632 sztuk ustępuje Tesla Model Y zaledwie o 859 pojazdów.

Biorąc pod uwagę nieregularne wyniki amerykańskiego crossovera w pierwszej połowie 2025 roku, Mini może odzyskać pozycję wyżej. Jednak, aby powrócić na szczyt, potrzebne będą bardzo mocne wyniki sprzedaży.

Losy modeli BYD, Tesla i Wuling pokazują, jak konkurencyjny jest chiński rynek w tym roku. W pierwszej połowie 2024 roku Tesla Model Y wyprzedzała BYD Seagull o 50 000 sztuk – była to wyraźnie walka dwóch marek. W 2025 roku rynek jest bardziej otwarty, a w wyścigu o tytuł liczy się kilka modeli.

Zacięta rywalizacja w Chinach

Piąte miejsce zajął Xiaomi SU7, osiągając sprzedaż 155 692 sztuk. Model ten posiadał 4,5% udziału w rynku i był o 14 940 pojazdów za pierwszą czwórką. Na szóstym miejscu uplasował się BYD Yuan Up, z wynikiem 100 590 dostarczonych samochodów i 2,9% udziału w rynku BEV w pierwszych sześciu miesiącach roku – o 55 102 jednostki za Xiaomi SU7.

Wuling Bingo utrzymał siódmą pozycję, z 92 896 sprzedanymi egzemplarzami i 2,7% udziału w rynku. Na ósme miejsce awansował Tesla Model 3, korzystając z kwartalnych raportów marki. Model ten ustępował zaledwie o 977 pojazdów Wulingowi, osiągając łącznie 91 919 dostaw i 2,6% udziału w rynku BEV.

Na dziewiątym miejscu znalazł się Geely Panda Mini, z wynikiem 91 249 dostaw w pierwszej połowie 2025 roku, co zapewniło mu 2,6% udziału w rynku.

Zamykając dziesiątkę najlepiej sprzedających się modeli, na dziesiątym miejscu uplasował się BYD Yuan Plus, z 86 800 sprzedanymi pojazdami. Model, który w pierwszej połowie ubiegłego roku zajmował trzecie miejsce, padł ofiarą rosnącej konkurencji.

Tesla przejmuje prowadzenie w Chinach

Tesla Model Y była najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym na baterie (BEV) w Chinach w czerwcu, częściowo dzięki kwartalnemu raportowaniu wyników producenta. W tym miesiącu dostarczono 44 848 egzemplarzy, co oznacza wzrost o 1,7% w porównaniu z czerwcem ubiegłego roku.

Był to najlepszy miesięczny wynik modelu w 2025 roku i jednocześnie tylko drugi wzrost w ciągu pierwszych sześciu miesięcy. W związku z rosnącą konkurencją udział rynkowy Tesli spadł o 2,4 punktu procentowego, osiągając 6,5% w czerwcu.

Najlepiej sprzedające się samochody elektryczne (BEV) w Chinach

Czerwiec 2025

Geely Geome Xingyuan kontynuował imponującą passę, osiągając 40 891 dostaw i zajmując drugie miejsce. Przekładało się to na 5,9% udziału w całkowitej sprzedaży w jego dziesiątym miesiącu obecności na rynku.

Na trzecim miejscu zakończył czerwiec BYD Seagull, z 30 708 dostawionymi egzemplarzami. W obliczu rosnącej konkurencji oznaczało to spadek sprzedaży o 12,8% w porównaniu z rokiem ubiegłym, a udział rynkowy na poziomie 4,5% spadł o 2,6 punktu procentowego.

Po trudnym maju Wuling Mini zakończył czerwiec na czwartym miejscu, tracąc dalsze punkty względem liderów BEV. Model osiągnął 26 111 dostaw, co nadal oznaczało wzrost o 156,3% rok do roku. Dzięki temu udział rynkowy pojazdu wzrósł o 1,7 punktu procentowego, do 3,8%.

Piąte miejsce zajęło Xiaomi SU7, z wynikiem 23 225 pojazdów, co oznaczało wzrost o 62,5% w porównaniu z poprzednim rokiem. Model ten zdobył 3,4% udziału w rynku BEV w czerwcu, w porównaniu do 2,9% w maju.

BYD w górę

BYD Dolphin awansował w czerwcu na szóste miejsce, osiągając 18 106 dostaw. Był to wzrost o 114,8% w porównaniu z rokiem ubiegłym, co dało modelowi 2,6% udziału w rynku, wzrastając o 0,9 punktu procentowego.

Siódme miejsce zajęła Tesla Model 3, korzystając z kwartalnego raportowania marki. Przy 16 636 sprzedanych egzemplarzach sprzedaż spadła o 8,3% w porównaniu z czerwcem 2024 roku, a udział w rynku BEV zmniejszył się z 3,7% do 2,4%.

Na ósmym miejscu uplasował się BYD Yuan Up z 15 347 dostawami, co oznacza wzrost o 82,9% rok do roku. Model zdobył 2,2% udziału w rynku, zwiększając go o 0,5 punktu procentowego. Dziewiąte miejsce przypadło Changan Lumin, który odnotował najwyższy miesięczny wynik sprzedaży od listopada 2024 roku. Jego 15 018 sprzedanych egzemplarzy to wzrost o 70,5% w porównaniu z rokiem ubiegłym, a udział w rynku wzrósł o 0,4 punktu procentowego do 2,2%.

Na dziesiątym miejscu znalazły się dwa modele, które osiągnęły rekordowy wynik w czwartym miesiącu sprzedaży. Były to BYD Sea Lion 05, debiutujący w top 10, oraz BYD Qin L. Oba modele sprzedały po 15 000 egzemplarzy w czerwcu, co przekłada się na 2,2% udziału w rynku.

Spadek najlepiej sprzedających się PHEV

Po sześciu miesiącach 2025 roku w czołówce rynku hybryd plug-in (PHEV) panowała względna stabilizacja. Jednak różnice między poszczególnymi modelami ulegały wahaniom, głównie dzięki ich wynikom sprzedaży w czerwcu.

Liderem po pierwszej połowie roku pozostał BYD Song Plus. Pomimo spadków sprzedaży w pięciu z pierwszych sześciu miesięcy 2025 roku w porównaniu z rokiem ubiegłym, łączna liczba 119 213 egzemplarzy pozwoliła mu utrzymać pierwsze miejsce. Odpowiadało to 4,8% udziału w rynku. Jednak po raz pierwszy od lutego jego przewaga nad drugim miejscem zmalała.

Najlepiej sprzedające się hybrydy plug-in (PHEV) w Chinach

Styczeń – czerwiec 2025

Na drugim miejscu, z wynikiem o 10 801 egzemplarzy niższym, uplasował się BYD Qin Plus. Model odnotował spadki sprzedaży w każdym miesiącu pierwszej połowy 2025 roku, jednak łączna sprzedaż wynosząca 108 412 pojazdów pozwoliła mu utrzymać 4,4% udziału w rynku.

BYD Song Pro odnotował w czerwcu jedynie drugi wzrost sprzedaży w tym roku, co pozwoliło mu utrzymać trzecią pozycję po sześciu miesiącach. Jego 100 140 dostaw oznaczało jednak dalsze oddalenie się od BYD Qin Plus.

Pierwszym modelem spoza BYD w czołowej dziesiątce w okresie styczeń–czerwiec był Li Auto L6, zajmując czwarte miejsce. Przy 96 354 sprzedanych egzemplarzach ustępował liderom o 3 786 pojazdów. Był to spadek w porównaniu do maja, kiedy różnica wynosiła zaledwie 362 jednostki. Mimo to model osiągnął 3,9% udziału w rynku w pierwszej połowie roku.

Pierwsza zmiana w rankingu nastąpiła na piątym miejscu, gdzie BYD Seal 06 awansował o jedną pozycję. Dzięki mocnej sprzedaży w czerwcu ustępował Li Auto L6 zaledwie o 542 egzemplarze. W pierwszej połowie roku BYD Seal 06 osiągnął łącznie 95 812 dostaw.

BYD rywalizuje sam ze sobą

Wzrost popularności BYD Seal 06 odbył się kosztem BYD Qin L, który spadł na szóste miejsce. Przy 94 600 dostawach model zdobył 3,8% udziału w rynku, ustępując swojemu „stajennemu” rywalowi o 1 212 egzemplarzy.

Kolejnym modelem notującym awans był BYD Song L, który przesunął się na siódme miejsce. Przy 76 500 sprzedanych pojazdach osiągnął 3,1% udziału w rynku.

Awans Song L odbył się kosztem Galaxy Starship 7, który spadł na ósme miejsce z wynikiem 70 918 dostaw, co dało 2,9% udziału w rynku. Starship 7, który rozpoczął rok na szczycie, nie pojawił się w dwóch ostatnich miesięcznych rankingach top 10, przez co spadł w tabeli, choć przez trzy poprzednie miesiące utrzymywał siódmą pozycję.

BYD Destroyer 05 ponownie znalazł się w rankingu, po wypadnięciu w kwietniu. W pierwszej połowie 2025 roku sprzedał 61 858 egzemplarzy, co odpowiada 2,5% udziału w rynku PHEV.

Na dziesiątym miejscu uplasował się Aito M9, z 58 700 dostawami i 2,4% udziału w rynku.

Qin Plus awansuje na szczyt

Po raz pierwszy w 2025 roku BYD Qin Plus zajął pierwsze miejsce w miesięcznym zestawieniu sprzedaży w czerwcu. Model osiągnął 25 000 sprzedanych egzemplarzy, co oznacza spadek o 29,9% w porównaniu z czerwcem ubiegłego roku. Łączny udział w rynku wyniósł 4,8%, co oznacza spadek o 4,1 punktu procentowego w ujęciu rocznym.

Najlepiej sprzedające się hybrydy plug-in (PHEV) w Chinach

Czerwiec 2025

BYD Song Plus zajął drugie miejsce w czerwcu, z 21 813 sprzedanymi egzemplarzami. Był to spadek o 22,6% w porównaniu z czerwcem ubiegłego roku. Udział modelu w miesięcznej sprzedaży PHEV wyniósł 4,2%, spadając z 7,1%.

Trzecie miejsce w czerwcu, zamykając pierwszą od marca top-trójkę zdominowaną przez BYD, przypadło BYD Seal 06. Model osiągnął swój najlepszy wynik w pierwszych sześciu miesiącach roku – 21 770 dostaw, co oznacza wzrost o 185,5% rok do roku. Udział rynkowy wzrósł o 2,3 punktu procentowego, do 4,2%.

Na czwartej pozycji uplasował się Aito M8, w zaledwie trzecim miesiącu sprzedaży w Chinach, z wynikiem 21 815 egzemplarzy. Oznaczało to 4,1% udziału w miesięcznej sprzedaży PHEV. Był to najlepszy wynik modelu, zaledwie 585 pojazdów dzielących go od top 3.

Piąte miejsce przypadło BYD Song Pro, z 19 895 sprzedanymi egzemplarzami w czerwcu, co oznaczało wzrost o 3% w porównaniu z tym samym miesiącem w ubiegłym roku. Jednak w wyniku rosnącej konkurencji udział rynkowy modelu spadł o 1 punkt procentowy, do 3,8%.

Rekordowe wyniki w Chinach

Na szóstej pozycji znalazł się BYD Song L, który trafił na rynek w lipcu 2024 roku. W czerwcu model sprzedał 18 298 egzemplarzy, osiągając 3,5% udziału w rynku.

Siódme miejsce przypadło Li Auto L6, z 16 471 sprzedanymi pojazdami. Był to spadek o 31% w porównaniu z czerwcem ubiegłego roku, co przełożyło się na spadek udziału rynkowego o 2,8 punktu procentowego, do 3,2% udziału w miesięcznej sprzedaży PHEV.

Zaledwie 167 egzemplarzy za nim uplasował się BYD Qin L, który także zmagał się ze spadkiem sprzedaży w czerwcu. Przy 16 304 dostawach model odnotował spadek o 9,5% rok do roku, a jego udział rynkowy zmniejszył się o 1,4 punktu procentowego, kończąc miesiąc na poziomie 3,1% i zajmując ósme miejsce.

Na dziewiątym miejscu znalazł się BYD Destroyer 05, z wynikiem 16 100 egzemplarzy – 204 mniej niż Qin L. Pomimo ponownego wejścia do top 10 w tym roku, wynik ten był efektem słabych wyników konkurentów. Sprzedaż spadła o 17,2% w porównaniu z czerwcem 2024, a udział rynkowy zmniejszył się z 4,9% do 3,1%.

Zamykając dziesiątkę najlepiej sprzedających się PHEV, na dziesiątym miejscu znalazł się Haval H6, debiutując w top 10 z 12 708 dostawami. Był to wzrost o 584,7% w ujęciu rok do roku.

Mimo że SUV zadebiutował we wrześniu 2022 roku, czerwiec był pierwszym miesiącem, w którym osiągnął pięciocyfrowy wynik sprzedaży. Co więcej, liczba dostaw w czerwcu była prawie o 1 000 egzemplarzy wyższa niż całoroczna sprzedaż modelu w 2024 roku. W efekcie udział Haval H6 w sprzedaży PHEV w czerwcu wzrósł z 0,5% w zeszłym roku do 2,4%.


Treść prezentowana przez Autovista24.

Please note that this article is an AI-created translation of an original article published in English on Autovista24. In the event of any discrepancy or inconsistency between the translation and the English version, the English version always prevails.

To również może Cię zainteresować

Jakie marki samochodów elektrycznych (EV) sprzedają się najlepiej w Europie?

09 paź 2025

Europejski rynek pojazdów elektrycznych (EV) odnotował dynamiczne ożywienie w pierwszej połowie 2025 roku. Które marki potrafiły jednak najlepiej wykorzystać ten wzrost? Dziennikarz Autovista24, Tom Hooker,...

Jak zmienia się sprzedaż detaliczna pojazdów używanych?

25 lip 2025

Presja na wartość rezydualną (RV), pojawiające się chińskie marki, rosnąca rentowność oraz znaczenie sprzedaży pojazdów bateryjnych (BEV). Dziennikarz Autovista24, Tom Hooker, analizuje, jak i dlaczego...

Stabilny rynek samochodów osobowych

11 kw. 2025

Podczas gdy rynek samochodów używanych w Polsce nadal zmaga się z presją podażową, rynek nowych samochodów pozostaje jak dotąd stabilny w 2025 roku. Marcin Kardas,...

Tak, zapisz mnie do Autovista24