Europejski rynek pojazdów elektrycznych (EV) odnotował dynamiczne ożywienie w pierwszej połowie 2025 roku. Które marki potrafiły jednak najlepiej wykorzystać ten wzrost? Dziennikarz Autovista24, Tom Hooker, analizuje dane opracowane przez EV Volumes.
Sprzedaż pojazdów elektrycznych (EV) w Europie nadal rosła w drugim kwartale 2025 roku – wynika z danych EV Volumes. W okresie od kwietnia do czerwca klientom przekazano łącznie 948 203 pojazdy z napędem typu plug-in, co oznacza wzrost o 27,4% rok do roku.
W całej pierwszej połowie 2025 roku dostawy pojazdów elektrycznych wzrosły o 23,8% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Łącznie sprzedano 1 796 162 pojazdy EV, czyli o 345 691 sztuk więcej niż rok wcześniej.
Hybrydy typu plug-in (PHEV) zwiększyły swój udział w rynku EV w drugim kwartale. Technologia ta odpowiadała za 34,4% wszystkich dostaw, co oznacza wzrost o 2,8 punktu procentowego rok do roku. Tym samym samochody w pełni elektryczne (BEV) stanowiły 65,6% sprzedaży.
Udział BEV i PHEV w europejskim rynku EV
styczeń–czerwiec 2025 i 2024 roku

Jednak w pierwszej połowie 2025 roku udział BEV w rynku EV wzrósł o 0,6 punktu procentowego, osiągając dominującą wartość 66,9%. W rezultacie PHEV stanowiły 33,1% wszystkich dostaw.
Niemcy prowadzą w Europie
W okresie od stycznia do czerwca Niemcy odnotowały największą sprzedaż pojazdów elektrycznych w Europie. Kraj ten odpowiadał za 21,5% wszystkich sprzedaży pojazdów typu plug-in w regionie, co oznacza wzrost o 2,7 punktu procentowego w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wielka Brytania również odnotowała wysokie wolumeny, odpowiadając za 18,5% europejskiego rynku EV, wzrastając z poprzednich 17,2%.
Wiodące rynki EV w Europie według udziału krajowego
styczeń–czerwiec 2025 i 2024 rok

Na trzecim miejscu znalazła się Francja, odpowiadając za 11,2% wszystkich dostaw. Był to jednak znaczący spadek o 5,1 punktu procentowego w porównaniu z pierwszą połową 2024 roku. Hiszpania zajęła czwarte miejsce z udziałem 5,9%, co jednak stanowiło pozytywny wzrost w stosunku do wcześniejszego 3,9%.
Holandia odnotowała piątą najwyższą liczbę sprzedaży pojazdów elektrycznych w pierwszej połowie roku. Jej udział na poziomie 5,6% był nieco niższy o 0,3 punktu procentowego w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku.
Wyraźne zwycięstwo VW w segmencie EV
Volkswagen (VW) prowadził na europejskim rynku pojazdów elektrycznych sześć miesięcy po rozpoczęciu 2025 roku. Jego udział w rynku wzrósł z 6,5% w tym samym okresie 2024 roku do 11,4% w tym roku.
Wiodące marki według udziału w europejskim rynku EV
styczeń–czerwiec 2025 roku

Było to możliwe dzięki temu, że marka ponad dwukrotnie zwiększyła liczbę dostaw. W okresie od stycznia do czerwca 204 805 pojazdów trafiło do klientów, co oznacza wzrost o 115,8% rok do roku. Niemiecka marka była również najlepiej sprzedającym się producentem samochodów w drugim kwartale.
Volkswagen odniósł sukces zarówno na rynku BEV, jak i PHEV. Trzy modele ID. znalazły się w europejskiej dziesiątce najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych od stycznia do czerwca, odpowiadając za 56,5% sprzedaży EV marki. Tymczasem jego SUV Tiguan prowadził w regionie w segmencie PHEV.
Imponujące wyniki Volkswagena odbyły się kosztem jego dwóch krajowych rywali, BMW i Mercedes‑Benz.
BMW nadal zajmowało drugie miejsce, jednak jego udział w rynku spadł o 0,7 punktu procentowego do 9,2%. Miało to miejsce mimo wzrostu sprzedaży o 15,1%, co przekłada się na 164 976 sprzedanych pojazdów. Marka osiągnęła solidne wyniki w drugim kwartale, notując wzrost wolumenu o 17,3%.
Najlepiej sprzedającym się EV BMW był iX1 BEV, który odpowiadał za 18,8% całkowitej sprzedaży marki w regionie. Modele i4 BEV i X1 PHEV również wniosły istotny wkład, osiągając odpowiednio 14,2% i 12% udziału.
Tymczasem Mercedes‑Benz odnotował spadek wolumenu o 3,5%. Łączna liczba 121 986 pojazdów odpowiadała 6,8% udziału w rynku, w dół z 8,7%. Spadek ten wynikał głównie z 8,1% obniżki sprzedaży w pierwszym kwartale, jednak marka odbiła w drugim kwartale, notując wzrost o 1,5% w okresie od kwietnia do czerwca.
Dwa najlepiej sprzedające się EV Mercedes‑Benz to w pełni elektryczne EQA i EQB, które odpowiadały za odpowiednio 16,9% i 14,1% europejskiej sprzedaży EV marki. SUV GLC PHEV również zanotował znaczące dostawy, stanowiąc 12,9% sprzedaży EV marki.
Różne losy marek EV
Tesla zajęła czwarte miejsce w pierwszej połowie 2025 roku. Amerykańska marka odnotowała spadek sprzedaży o 33,4% rok do roku, z 109 985 dostawami. Wiele podobieństw można zauważyć między tym wynikiem a odwróceniem sytuacji Volkswagena.
W pierwszej połowie 2025 roku Tesla osiągnęła 6,1% udziału w europejskim rynku EV, co stanowiło 0,4 punktu procentowego mniej niż udział Volkswagena w tym samym okresie rok wcześniej. W pierwszej połowie 2024 roku Tesla przewodziła rynkowi, odpowiadając za 11,4% sprzedaży EV w regionie — tyle samo, ile obecnie kontroluje Volkswagen.
Na piątym miejscu uplasowało się Volvo, które miało trudności z dorównaniem wynikom z 2024 roku. W pierwszej połowie 2025 roku sprzedaż spadła o 17,2% do 102 533 pojazdów, a udział w rynku zmniejszył się o 2,8 punktu procentowego do 5,7%. Szwedzki producent odnotował jeszcze większy spadek sprzedaży w drugim kwartale, wynoszący 20,9%, co spowodowało spadek na siódme miejsce.
Z kolei Audi ma w 2025 roku bardziej pozytywne wyniki. Marce zabrakło zaledwie 2 519 pojazdów, aby wejść do pierwszej piątki. Było to możliwe dzięki 6,3% wzrostowi dostaw w pierwszych sześciu miesiącach roku.
Sprzedaż EV Audi wyniosła 100 014 pojazdów, co dało 5,6% udziału w rynku w pierwszej połowie roku, spadek w porównaniu do 6,5% rok wcześniej. Ten spadek może być wynikiem sukcesu Volkswagena, który prowadzi w rankingu.
W pozostałych markach grupy, Skoda odnotowała dynamiczny wzrost sprzedaży, awansując o jedno miejsce na siódme. Marka odnotowała największy wzrost rok do roku wśród top 10, osiągając 154,4% wzrost do 91 943 pojazdów. Jej udział w rynku ponad dwukrotnie wzrósł, z 2,5% do 5,1%. Drugi kwartał był również wyjątkowy, z 199,2% wzrostem dostaw.
Spadki Cupry i Kii
Cupra spadła o jedno miejsce na ósme. Hiszpańska marka odnotowała trzykrotne wzrosty w pierwszym kwartale, z wolumenem wyższym o 124,6% w okresie od stycznia do marca. Wynik ten nie został powtórzony w drugim kwartale, ale mimo to zanotowano wzrost o 56,4%.
Łącznie dało to 84,6% poprawy w pierwszej połowie roku, a udział marki wzrósł z 2,9% do 4,3%.
Renault również rozpoczęło rok mocno, notując 90% wzrost sprzedaży rok do roku w pierwszym kwartale. Tempo sprzedaży nieco spadło w okresie od kwietnia do czerwca, osiągając wzrost o 57,9%.
Łącznie oznaczało to 72% wzrost dostaw w pierwszej połowie 2025 roku, co pozwoliło marce awansować na dziewiąte miejsce. Jej udział w rynku wzrósł o 1,1 punktu procentowego do 4,1%.
Kia spadła na dziesiąte miejsce, z wynikiem 72 457 pojazdów, co oznacza wzrost o 12,5% w porównaniu z pierwszą połową 2024 roku. Pomimo stabilnego wzrostu, jej udział w rynku spadł z 4% do 4%. Spadek ten można przypisać wzmożonej konkurencji i dynamicznemu wzrostowi sprzedaży innych marek.
Pozycja Kii w top 10 nie wydaje się pewna. W okresie od kwietnia do czerwca marka zajęła 12. miejsce wśród najlepiej sprzedających się producentów EV, podczas gdy BYD uplasowało się na ósmym miejscu. Był to pierwszy raz, gdy chińska marka pojawiła się w kwartalnym rankingu w Europie. BYD odnotowało największy wzrost rok do roku wśród marek top 10 w drugim kwartale, z wynikiem 42 005 pojazdów, czyli wzrost o 335,6%. Jeśli sprzedaż będzie podążać tym trendem, BYD może pojawić się w rocznym rankingu w trzecim kwartale.
Treść prezentowana przez Autovista24.
Please note that this article is an AI-created translation of an original article published in English on Autovista24. In the event of any discrepancy or inconsistency between the translation and the English version, the English version always prevails.