insights News

Idą zmiany – czy trudna sytuacja na rynku samochodów używanych w 2022 roku poprawi się w 2023 roku?

Autovista24 | 12 wrz 2022

O autorze

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Rynki samochodów używanych

W czasie pandemii europejski rynek samochodów używanych odnotował znaczące zyski – ceny osiągnęły bardzo wysoki poziom. Jednak w tym roku sytuacja zmieniła się i rynek ten znalazł się w trudnej sytuacji. Dr Christof Engelskirchen, główny ekonomista Autovista Group, przedstawia perspektywy na rok 2023.

Podczas pandemii rynek samochodów używanych przeżywał wielki boom. Popyt przewyższał podaż, ponieważ ludzie szukali bezpiecznej alternatywy dla transportu publicznego, a także wymieniali stare samochody używane na nowsze. Ceny wciąż rosły.

Ograniczenie dostaw nowych samochodów także przyczyniło się do wzrostu rynku samochodów używanych. Przyniosło to dealerom i komisom duże zyski, którzy jednocześnie skarżyli się na brak podaży. Ostatnio wzrosty cen zwolniły, ale rynek nie osiągnął jeszcze punktu zwrotnego. Wyjątkiem są niewielkie korekty w dół np. w Finlandii, Polsce czy Wielkiej Brytanii.

Indeks cen samochodów używanych według krajów

Źródło: Autovista Group, Analizy wartości rezydualnej

Spadek transakcji kupna/sprzedaży samochodów używanych w 2022 r.

Sprzedaż samochodów używanych utrzymywała się początkowo na podobnym poziomie, co rejestracja nowych pojazdów. Od 2019 do 2020 roku liczba transakcji kupna/sprzedaży pojazdów używanych na pięciu największych rynkach europejskich (Niemcy, Francja, Włochy, Hiszpania i Wielka Brytania) spadła o 2,6 mln sztuk (z 29,3 mln do 26,7 mln), między innymi z powodu lockdownów. Potem jednak szybko odrobiła straty i powróciła do poziomu 27,8 mln transakcji, co stanowi tylko 5% mniej w porównaniu z rokiem 2019 przed wybuchem pandemii COVID-19.

Dla porównania liczba transakcji kupna/sprzedaży nowych pojazdów spadła o mniej więcej 25% w 2020 r. w porównaniu do roku 2019 i była nieco niższa niż w 2021 roku. Ostatnie prognozy na 2022 rok pokazują, że rynek nowych samochodów może dalej się kurczyć, ale nie w takim samym stopniu, jak rynek samochodów używanych, gdzie liczba transakcji w 2022 roku zmniejszy się aż o 3 mln w porównaniu z rokiem 2021.

„Zakłócenia łańcuchów dostaw w branży motoryzacyjnej trwają już trzeci rok, a sytuacja na rynku samochodów używanych zaczyna się zmieniać” wyjaśnia Andreas Geilenbruegge, dyrektor ds. wycen i analiz w Schwacke (należącej do Autovista Group). Liczba transakcji kupna/sprzedaży samochodów używanych spada. Nasza najnowsza prognoza przewiduje, że w samych Niemczech w 2022 roku będzie aż o milion takich transakcji mniej. Liczba transakcji wyniesie około 5,7 mln w porównaniu z 6,7 mln transakcji w 2021 roku – to spadek o 15%.”

Transakcje kupna/sprzedaży nowych i używanych samochodów na pięciu dużych rynkach w latach 2017–2022

Zaufanie konsumentów na rekordowo niskim poziomie

Spadek ten jest o wiele bardziej znaczący niż wielu analityków przewidywało na początku roku. Rynek samochodów używanych skurczył się z kilku powodów:

  • Wzrost inflacji sprawił, że ceny samochodów używanych wzrosły tak bardzo, że wpłynęło to na elastyczność popytu. Ludzie zastanawiają się poważnie, czy stać ich na zakup używanego samochodu przy takich cenach. Alternatywą jest dłuższe pozostanie przy swoim obecnym aucie używanym.
  • Zmiana polityki pieniężnej banków centralnych, mająca na celu walkę z inflacją, niesie ze sobą poważne ryzyko wystąpienia negatywnych skutków dla gospodarki i rynku pracy. To kolejny istotny czynnik, który opóźnia decyzje o zakupie.
  • Kolejnym czynnikiem przyczyniającym się do jeszcze większej niepewności jest rosyjska agresja na Ukrainę, z którą wiąże się między innymi wzrost cen energii. Zaufanie konsumentów jest na rekordowo niskim poziomie.
  • Utrzymujące się braki dostaw nowych samochodów powodują także ograniczenie liczby dostępnych aut używanych. Na przykład modele zarejestrowane w 2018/2019, które zbliżają się do zakończenia okresu leasingu będą pozostawać dłużej w użytku ponieważ pojazdy, które miały je zastąpić nie są dostarczane. W efekcie mniej samochodów używanych trafia na rynek. Ponadto w ciągu ostatnich trzech lat liczba zarejestrowanych nowych samochodów była bardzo niska, co oznacza mniejszą liczbę (młodych) samochodów używanych na rynku w kolejnych latach.

Mniej transakcji kupna/sprzedaży samochodów używanych

Kurczenie się rynku samochodów używanych dotyczy przede wszystkim starszych aut używanych, tj. mających więcej, niż cztery, czy nawet dziesięć lat. „Transakcje dotyczące młodszych pojazdów, zwłaszcza tych wchodzących na rynek po okresie leasingu, utrzymywały się na nadzwyczaj dobrym poziomie. Jest to poziom sprzed kryzysu” powiedział Marc Odinius, dyrektor zarządzający Dataforce. „Widzimy także na rynku samochodów używanych skutki spadku liczby rejestracji. Dlatego spada liczba transakcji kupna/sprzedaży samochodów używanych mających mniej niż dwa lata. Jednak i tak największe spadki notuje się w segmentach starszych pojazdów.”

Transakcje kupna/sprzedaży samochodów używanych według wieku (na przykładzie Niemiec) Styczeń 2017–2022*

* Całoroczna prognoza na 2022 r. Źródło: Krajowe urzędy rejestracji pojazdów, Dataforce, analiza Autovista24

Wysokie ceny zmniejszają otwartość na kompromis

Zmniejsza się liczba transakcji kupna/sprzedaży samochodów używanych w segmencie samochodów starszych, niż cztery lata. Ceny pojazdów  w tej kategorii wzrosły bardziej, niż w innych przedziałach wiekowych, co wyjaśnia spowolnienie w tym segmencie. Zdaniem Geilenbruegge „brak dużej podaży samochodów w połączeniu z bardzo wysokimi cenami sprawia, że trudniej jest znaleźć nabywcę dla konkretnego auta. Płacąc tak wysokie ceny ludzie nie są skłonni do kompromisów i część z nich rezygnuje z zakupu.”

Indeks cen samochodów używanych według przedziałów wiekowych (na przykładzie Niemiec)

Źródło: Autovista Group, Analizy wartości rezydualnej

Niepewne prognozy na 2023 r.

Przyczyn obecnego kryzysu można szukać w zakłóconych łańcuchach dostaw i dużym popycie, a także wysokiej sile nabywczej podmiotów prywatnych i publicznych. Po spowolnieniu gospodarczym w 2020 roku nastąpiło szybkie odbicie w 2021 r., co doprowadziło do wzrostu cen i inflacji już pod koniec 2021 roku.

Rosyjska inwazja na Ukrainę na początku 2022 roku doprowadziła do dalszego wzrostu cen energii. Odpowiadają one za około 50% inflacji, którą mamy obecnie w Europie. Banki centralne zareagowały późno, ale ostro, co jest kolejnym czynnikiem pogarszającym sytuację ekonomiczną. Ponadto cały czas brakuje półprzewodników i wprowadzane są lockdowny w Chinach, co sprawia, że zakłócenia łańcuchów dostaw wciąż się utrzymują. Kolejne fale zakażeń COVID-19 jesienią i zimą także mogą mieć negatywne skutki.

Prognozy Autovista Group na rok 2023 przewidują dalsze problemy z łańcuchami dostaw, bardzo niski wzrost gospodarczy połączony z dużą niepewnością i inflacją powyżej prognozowanych poziomów. Wszystko to sprawi, że rynek nowych i używanych samochodów nadal będzie w trudnej sytuacji. Obecne problemy na rynku nowych samochodów są głównie spowodowane zakłóceniami łańcuchów dostaw – większość samochodów, które będą rejestrowane zostało zamówionych wiele miesięcy temu. Niektóre problemy w łańcuchach dostaw powinny zmniejszyć się w 2023 roku, który jest już czwartym rokiem kryzysu.

Powinna wzrosnąć liczba rejestracji nowych samochodów w porównaniu z 2022 rokiem. Podobnego ożywienia można spodziewać się na rynku pojazdów używanych, ponieważ więcej samochodów będzie pojawiać się na rynku. Zarówno na rynku nowych, jak i używanych aut przewidywana jest poprawa w 2023 w stosunku do roku 2022, jednak nie oznacza to, że rok 2023 będzie dla branży motoryzacyjnej rokiem odbicia.

Ta treść została dostarczona przez Autovista24.

Uwaga: ten artykuł jest tłumaczeniem oryginału opublikowanego w języku angielskim na stronie Autovista24 i dlatego może zawierać drobne błędy gramatyczne. W przypadku jakichkolwiek rozbieżności lub niespójności pomiędzy tłumaczeniem a wersją angielską, zawsze obowiązuje wersja angielska.

To również może Cię zainteresować

Europa w obliczu problemów z infrastrukturą ładowania pojazdów elektrycznych

01 wrz 2022

Główne rynki motoryzacyjne w Europie starają się rozwijać swoją infrastrukturę dla pojazdów elektrycznych (EV), co z kolei ma napędzać sprzedaż samochodów zeroemisyjnych. Jednak w niektórych...

Większe możliwości sprzedaży transgranicznej na rynku samochodów używanych

22 paź 2022

Wysoki popyt na samochody używane stworzył większe możliwości w zakresie sprzedaży transgranicznej. Są jednak pewne wyzwania, z którymi trzeba się zmierzyć, wyjaśnia Neil King, dziennikarz...

Po co ładować baterię w samochodzie elektrycznym, jeśli można ją wymienić na w pełni naładowaną?

29 lis 2022

Samochody elektryczne rozwijają się w niesamowitym tempie. Ich wydajność i zasięg wciąż się poprawia. Jednak niezależnie od zasięgu, w końcu i tak kiedyś trzeba będzie...

Tak, zapisz mnie do Autovista24

* Pole wymagane


Proszę o rejestrację, aby otrzymywać następujące wiadomości:
Autovista24: ogólnoeuropejskie informacje publikowane przez Autovista24, dostarczane codziennie przez Autovista Ltd. w języku angielskim.

Używamy pikseli do monitorowania Twojej aktywności za każdym razem, gdy otwierasz, przekazujesz lub klikasz adresy URL zawarte w naszych wiadomościach. Pomaga nam to monitorować i mierzyć wydajność i skuteczność naszej komunikacji. Łączymy to z informacjami podanymi przez użytkownika powyżej oraz informacjami dotyczącymi przeglądania stron internetowych, dzięki czemu możemy udoskonalić i lepiej dopasować nasz marketing do użytkownika oraz spersonalizować wrażenia użytkownika na naszej stronie. Rejestrując się, wyrażasz niniejszym zgodę na wykorzystanie Twoich danych podanych w celu otrzymywania sprofilowanych wiadomości oraz wyrażasz zgodę na użycie pikseli monitorujących Twoją aktywność. Zawsze możesz wycofać udzieloną nam zgodę na otrzymywanie maili i monitorowania aktywności, aktualizując swoje preferencje w Centrum Preferencji. Skrót do Centrum będzie zawarty w każdej przesłanej przez nas wiadomości. Aby uzyskać dodatkowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych, zapoznaj się z Polityką prywatności Grupy AutovistaPolityką prywatności Autovista24.