News

Ryzyko spadków wartości samochodów używanych narasta

Autovista24 | 31 paź 2023

O autorze

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Ostatnie miesiące przyniosły lekką stabilizację na polskim rynku samochodów nowych i używanych, ale pojazdy użytkowe doznały poważnego zachwiania. Marcin Kardas, szef działu wycen w Autovista Polska (część Grupy Autovista), analizuje dane z trzeciego kwartału 2023 roku.

Ostatnie miesiące przyniosły lekką stabilizację na rynku nowych i używanych samochodów osobowych. Po okresie wakacyjnym nie nastąpiła wyraźna zmiana popytu, podczas gdy w Europie Zachodniej spadki  są już wyraźne. Wysoka inflacja i znacznie niższy, niż przed pandemią stok samochodów używanych wciąż utrzymują wartości na względnie wysokim poziomie.

Źródło: Autovista Residual Value Intelligence, procentowe wzrosty cen wywoławczych na poszczególnych rynkach w Europie, punkt odniesienia: 02.2020 (początek pandemii)

Zmienność cen wywoławczych

W segmencie premium obserwowany jest powrót do agresywnych rabatów na samochody nowe, co wprost wpływa na wycenę najmłodszych pojazdów używanych i wywiera coraz większą presję na wartości samochodów marek popularnych. W starszych pojazdach widać niewielki trend spadkowy, jednak nie dotyczy to najmniejszych i najtańszych segmentów rynkowych w wieku powyżej 90 miesięcy, których wartości wciąż rosną i są poszukiwane na rynku. W ostatnich kwartałach obserwowana była duża zmienność cen wywoławczych układających się w charakterystyczną sinusoidę, która powoli zaczyna się stabilizować, co świadczy o stopniowym nasycaniu rynku samochodami używanymi. Wzrost kursu € po wakacjach ponownie zwiększył atrakcyjność krajowych samochodów używanych dla importerów z Europy Zachodniej. Zauważalny jest również wzrost oczekiwań w stosunku do kupowanych samochodów i o ich cenie decyduje w coraz większym stopniu jakość. Samochody zużyte lub wyposażone poniżej rynkowego standardu sprzedają się co raz słabiej.

Źródło: Autovista Residual Value Intelligence, procentowe wzrosty cen wywoławczych w poszczególnych segmentach w Polsce, punkt odniesienia: 02.2020 (początek pandemii)

Niejednoznaczne sygnały płyną z rynku samochodów elektrycznych. Wciąż zachowywana jest równowaga między małym popytem i małą podażą. Jednak z biegiem czasu spadki wartości elektryków powinny zacząć rosnąć. Z jednej strony zwiększy się presja ze strony samochodów importowanych z Europy Zachodniej, które w większych ilościach zaczynają wypływać na rynek wtórny. Z drugiej strony obniżki cen Tesli wymuszają ostrą walkę konkurencyjną w nowych samochodach, co przełoży się niedługo na ceny pojazdów używanych.

Źródło: Autovista Residual Value Intelligence, procentowe wzrosty cen wywoławczych poszczególnych rodzajów silników w Polsce, punkt odniesienia: 02.2020 (początek pandemii)

Opisana sytuacja wpływa oczywiście na wartości rezydualne, które zaczynają stopniowo spadać. Trzeba jednak pamiętać, że były one bardzo wysokie w okresie pandemii i teraz dochodzi do ich weryfikacji. Wzrost konkurencji na rynku wtórnym z pewnością będzie wspierał ten proces. Szczególnie istotne mogą się okazać spadki dla samochodów elektrycznych. Tutaj narasta ryzyko większej i szybszej przeceny.

O ile w samochodach osobowych obserwowana jest lekka stabilizacja, o tyle samochody dostawcze zostały już poddane mocnej presji spadającego popytu. Zainteresowanie nowymi i używanym pojazdami, szczególnie furgonami, w ostatnich miesiącach mocno spadło. Wzrost dostępności i spadek sprzedaży wymusza co raz większe rabaty na nowe samochody, co łagodzi efekty podwyżek cen cennikowych. Pojazdy używane tanieją i w najbliższych miesiącach raczej nic się nie zmieni. Największy problem dotyczy samochodów elektrycznych. Zaczynają się powoli pojawiać na rynku wtórnym, jednak są to pierwsze generacje elektryków o słabych parametrach użytkowych i spadek ich wartości jest bardzo duży. Taką sytuację można obserwować od początku bieżącego roku.

Na spadek popytu, a co za tym idzie wartości rynkowych reagują wartości rezydualne. Największe spadki dotyczą samochodów elektrycznych.

Gwałtownie spadający popyt na samochody ciężarowe

Najtrudniejsza sytuacja panuje na rynku samochodów ciężarowych. Ilość nowych zamówień na ciągniki siodłowe jest mocno ograniczona. Skutkuje to dużo niższymi cenami transakcyjnymi, nawet poniżej poziomu 100 € netto. Zainteresowanie samochodami używanymi jest również na minimalnym poziomie i wartości rynkowe lawinowo spadają, nawet o 15-20% kwartał do kwartału. Duży spadek dotyczy także pojazdów budowlanych (głownie wywrotek) i dystrybucyjnych. Oznacza to głęboki kryzys na rynku transportowym i świadczy o złej kondycji polskiej gospodarki. Na razie nic nie wskazuje, żeby sytuacja miała się szybko poprawiać. Dodatkowo, Niemcy wprowadzają od grudnia br. nowe stawki myta uzależnione od emisji CO2 (a nie norm Euro), co z pewnością wywoła zamieszanie na rynku i w dłuższej perspektywie podniesie koszty transportu oraz dodatkowo pogorszy sytuację firm transportowych.

Średnia wartość trzyletniego ciągnika siodłowego na polskim rynku

Średnia wartość 3-osiowego ciągnika siodłowego na rynku polskim. Żródło: Eurotax

Rejestracje nowych pojazdów nadal nie wykazują dużego spadku popytu. Do września 2023 roku w Polsce zarejestrowano 350 317 szt. samochodów osobowych (+10,6% rok do roku), 45 176 szt. samochodów dostawczych (+3,6% r/r) i 26 596 szt. samochodów ciężarowych (+10,9% r/r, źródło: PZPM). Jednak jeśli spojrzymy tylko na dane wrześniowe r/r to obraz wygląda zupełnie inaczej: +9,1% osobowe, +8,7% dostawcze, -34,3% dla ciężarówek. Oprócz dostawczych dynamika wzrostu rynku spada, co szczególnie widoczne jest w samochodach ciężarowych, a trzeba pamiętać, że jest liczona względem 2022 roku, w którym był ogromny problem z podażą nowych pojazdów.

Ta treść została dostarczona przez Autovista24.

To również może Cię zainteresować

Jaka przyszłość czeka używane samochody elektryczne z perspektywy wczesnych użytkowników oraz rynku masowego?

15 wrz 2023

Dotacje rządowe powoli się kończą, a osoby, które były najbardziej zainteresowane samochodami elektrycznymi, już je kupiły, dlatego cały sektor może napotkać w najbliższym czasie spore...

Zmienny rynek samochodów używanych w drugim kwartale 2023 roku

19 lip 2023

Drugi kwartał roku charakteryzował się sporą zmiennością na rynku motoryzacyjnym. Z jednej strony popyt na nowe i używane samochody stopniowo słabł, z drugiej strony wciąż...

Czym są wartości rezydualne samochodów? 

27 cze 2023

Czym jest wartość rezydualna? Tom Geggus, zastępca redaktora naczelnego Autovista 24, wyjaśnia terminologię, a także omawia różne rodzaje wartości rezydualnej pojazdów oraz metody jej obliczania. ...

Tak, zapisz mnie do Autovista24

* Pole wymagane


Proszę o rejestrację, aby otrzymywać następujące wiadomości:
Autovista24: ogólnoeuropejskie informacje publikowane przez Autovista24, dostarczane codziennie przez Autovista Ltd. w języku angielskim.

Używamy pikseli do monitorowania Twojej aktywności za każdym razem, gdy otwierasz, przekazujesz lub klikasz adresy URL zawarte w naszych wiadomościach. Pomaga nam to monitorować i mierzyć wydajność i skuteczność naszej komunikacji. Łączymy to z informacjami podanymi przez użytkownika powyżej oraz informacjami dotyczącymi przeglądania stron internetowych, dzięki czemu możemy udoskonalić i lepiej dopasować nasz marketing do użytkownika oraz spersonalizować wrażenia użytkownika na naszej stronie. Rejestrując się, wyrażasz niniejszym zgodę na wykorzystanie Twoich danych podanych w celu otrzymywania sprofilowanych wiadomości oraz wyrażasz zgodę na użycie pikseli monitorujących Twoją aktywność. Zawsze możesz wycofać udzieloną nam zgodę na otrzymywanie maili i monitorowania aktywności, aktualizując swoje preferencje w Centrum Preferencji. Skrót do Centrum będzie zawarty w każdej przesłanej przez nas wiadomości. Aby uzyskać dodatkowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych, zapoznaj się z Polityką prywatności Grupy AutovistaPolityką prywatności Autovista24.