artikel

Zmienny rynek samochodów używanych w drugim kwartale 2023 roku

Autovista24 | 19 lip 2023

O autorze

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

rynek samochodów używanych

Drugi kwartał roku charakteryzował się sporą zmiennością na rynku motoryzacyjnym. Z jednej strony popyt na nowe i używane samochody stopniowo słabł, z drugiej strony wciąż widoczne były konsekwencje pandemii, czyli wydłużony czas oczekiwania na nowe i generalny brak samochodów używanych na rynku, szczególnie najmłodszych. Sytuacja z punktu widzenia wartości pojazdów używanych bardzo się różniła w zależności od segmentu rynku.

Popyt na używane samochody osobowe wciąż charakteryzuje się dużą zmiennością. Na początku roku utrzymywał się na dobrym poziomie, by po kilku miesiącach osłabnąć i ponownie się odrodzić. Sytuacja zmienia się dynamicznie, co jest również powiązane ze zmienną podażą samochodów używanych. Firmy CFM mają aktualnie problemy ze sprzedażą większych flot, co świadczy o płytkości rynku. Jednak trzeba pamiętać, że samochody oferowane przez nie nie są już tak atrakcyjne. Pochodzą głównie z wydłużonych kontraktów, więc ich wiek i przebieg są mniej konkurencyjne, niż przed pandemią. Importerzy i dealerzy, oferujący głównie samochody młodsze i w mniejszych ilościach, na razie nie odczuwają wyraźnego spadku popytu, chociaż czas sprzedaży wyraźnie wydłuża się, a ceny transakcyjne stabilizują się. Biorąc pod uwagę wciąż rosnące ceny nowych samochodów, spadek wartości rynkowej stopniowo się pogłębia. Dostępność nowych samochodów wzrasta, co zwiększa konkurencyjność na rynku i przy słabnącym popycie wymusza powrót do rabatów, szczególnie już widocznych w segmencie premium. Wygląda na to, że na rynku powoli odradza się konkurencja, która w dłuższej perspektywie czasu będzie sprzyjała stabilizacji cen transakcyjnych. Jej zachwianie spowodowało dynamiczny wzrost cen po okresie pandemii.

Efekt segmentacji

Decydująca dla dalszego rozwoju rynku wydaje się wielkość stoków. Wraz z ich wzrostem presja na ceny sprzedaży zwiększy się, a konkurencja wymusi ich spadek. Temu scenariuszowi sprzyja obniżanie się kursu Euro w ostatnich miesiącach, który zmniejszył atrakcyjność polskich samochodów używanych i ograniczył ich wywóz za granicę. Stwarza to również warunki do wzrostu importu samochodów używanych.

Zmienna sytuacja na rynku wtórnym, wywoływana stopniową wymianą flot, rabatami na nowe samochody oraz niestabilnym popytem, przekłada się również na ceny wywoławcze, które mocno falują i zmieniają się z miesiąca na miesiąc. Tendencję wzrostową zachowują jeszcze tylko małe segmenty A i B ze względu na swoją atrakcyjność cenową i ograniczoną podaż.

rynek motoryzacyjny
Źródło: Autovista Residual Value Intelligence, procentowe wzrosty cen wywoławczych w poszczególnych segmentach w Polsce, punkt odniesienia: 02.2020 (początek pandemii)

Trend spadkowy jeszcze się nie pojawił

Analizując przedziały wiekowe, od dłuższego czasu samochody powyżej 7 lat wciąż zyskują na wartości. Ceny wywoławcze młodszych samochodów wyraźnie się stabilizują, ale trend spadkowy nie jest jeszcze widoczny.

samochód używany
Źródło: Autovista Residual Value Intelligence, procentowe wzrosty cen wywoławczych w poszczególnych przedziałach wiekowych w Polsce, punkt odniesienia: 02.2020 (początek pandemii)

Sytuacja z cenami ofertowymi wygląda podobnie w całej Europie. Wydaje się, że okres wzrostów mamy już dawno za sobą, a rynki powracają do naturalnego spadku wartości w czasie. W Polsce trend ten może być widoczny z opóźnieniem ze względu na dużą inflację i słabe nasycenie rynku wtórnego samochodami używanymi.

wartości rezydualne
Źródło: Autovista Residual Value Intelligence, procentowe wzrosty cen wywoławczych na poszczególnych rynkach w Europie, punkt odniesienia: 02.2020 (początek pandemii)

Układy napędowe i ceny

Biorąc pod uwagę rodzaje napędów, samochody spalinowe utrzymują swoją wartość, natomiast bardzo wyraźny jest trend spadkowy pojazdów elektrycznych. Przyczyn może być kilka. Z jednej strony Tesla obniżkami cen wywołała zamieszanie na rynku skutkujące reakcją niektórych konkurentów, co wpłynęło na wycenę najmłodszych samochodów używanych. Z drugiej strony podaż używanych elektryków stopniowo rośnie ze względu na wymianę samochodów z dopłat w Europie Zachodniej. Słaby popyt na nie przekłada się na większy spadek wartości. W Polsce może dochodzić do zachwiania równowagi między dotychczasową bardzo małą podażą i niewielkim popytem.

nowy samochód
Źródło: Autovista Residual Value Intelligence, procentowe wzrosty cen wywoławczych poszczególnych rodzajów silników w Polsce, punkt odniesienia: 02.2020 (początek pandemii)

Zagadka komercyjna

Nowe i używane samochody dostawcze sprzedają się wyraźnie słabiej, niż osobowe. Od początku roku zauważalny jest trend spadkowy, wywołany problemami ekonomicznymi. Spada siła nabywcza, co przekłada się na zmniejszoną konsumpcję i w konsekwencji ograniczony popyt na transport krótkodystansowy. Wyraźnie słabiej sprzedają się furgony, które napędzały rynek w ubiegłym roku. Obserwowany jest również trend do wydłużania eksploatacji samochodów i opóźniania ich wymiany we flotach ze względu na ekstremalnie wysokie ceny nowych.

Podwyższony spadek wartości używanych samochodów dostawczych jest już odczuwalny na rynku i widoczny na poniższym wykresie (linia czerwona) w porównaniu do względnie stabilnych cen samochodów osobowych (linia pomarańczowa). Nie jest on jeszcze lawinowy, ale stoki wyraźnie rosną i rynek wchodzi w okres recesji.

układ napędowy
Źródło: Autovista Residual Value Intelligence, procentowe wzrosty cen wywoławczych poszczególnych rodzajów pojazdów w Polsce, punkt odniesienia: 02.2020 (początek pandemii)

Największe problemy przeżywa rynek samochodów ciężarowych. Problemy ze spadkiem koniunktury w Europie i produkcją w Polsce przełożyły się na spadek zapotrzebowania na transport w kraju. Dodatkowo, całkowita blokada  granicy z Białorusią wymusiła przekierowanie obsługujących je samochodów, co zwiększyło konkurencję na rynku. Floty wyraźnie redukują się, co widać również po braku pracy dla kierowców. Zainteresowanie nowymi samochodami mocno spada, nawet pomimo spadku cen sprzedaży. Zamówione wiele miesięcy temu ciężarówki nie są odbierane przez przewoźników. Podobnie reaguje rynek wtórny. Wciąż niewielka podaż używanych ciągników siodłowych nie jest w stanie utrzymać poziomu cen, które wyraźnie spadły w drugim kwartale 2023 roku. W segmencie pojazdów budowlanych zwiększyła się podaż używanych wywrotek, których ceny również obniżają się. Podobnie reaguje rynek samochodów dystrybucyjnych do 18 ton DMC. Koniunktura w transporcie wyraźnie słabnie i prawdopodobnie jest to dłuższy trend.

rynek samochodów ciężarowych
Średnia wartość 3-osiowego ciągnika siodłowego na rynku polskim. Żródło: Eurotax

Statystyki rejestracji nowych samochodów wciąż nie wyglądają źle. Od początku roku do maja włącznie w Polsce zarejestrowano 197 091 szt. samochodów osobowych (+14% rok do roku, źródło: PZPM), 25 507 szt. samochodów dostawczych (-2,1% r/r) oraz 14 130 szt. samochodów ciężarowych (+10,3% r/r). Trzeba jednak pamiętać, że punkt odniesienia, czyli 2022 rok był okresem drastycznego braku podaży pojazdów, a aktualne rejestracje, ze względu na długi czas produkcji, nie oddają bieżącej sytuacji rynkowej.

Ta treść została dostarczona przez Autovista24.

To również może Cię zainteresować

Duże ryzyko i duże korzyści modelu agencyjnego w sprzedaży nowych samochodów

19 maj 2023

Główny ekonomista Autovista Group, dr Christof Engelskirchen, rozważa skutki wprowadzenia modelu agencyjnego dla nowych samochodów i zastanawia się, czy przewidywane korzyści są wyższe niż rodzące...

Wyraźny spadek popytu na rynku wtórnym

30 mar 2023

Pierwsze miesiące 2023 roku były są kontynuacją trendu na rynku motoryzacyjnym w Polsce i  Europie. Popyt na nowe i używane samochody osobowe nadal spada, chociaż...

Czym są wartości rezydualne samochodów? 

27 cze 2023

Czym jest wartość rezydualna? Tom Geggus, zastępca redaktora naczelnego Autovista 24, wyjaśnia terminologię, a także omawia różne rodzaje wartości rezydualnej pojazdów oraz metody jej obliczania. ...

Tak, zapisz mnie do Autovista24

* Pole wymagane


Proszę o rejestrację, aby otrzymywać następujące wiadomości:
Autovista24: ogólnoeuropejskie informacje publikowane przez Autovista24, dostarczane codziennie przez Autovista Ltd. w języku angielskim.

Używamy pikseli do monitorowania Twojej aktywności za każdym razem, gdy otwierasz, przekazujesz lub klikasz adresy URL zawarte w naszych wiadomościach. Pomaga nam to monitorować i mierzyć wydajność i skuteczność naszej komunikacji. Łączymy to z informacjami podanymi przez użytkownika powyżej oraz informacjami dotyczącymi przeglądania stron internetowych, dzięki czemu możemy udoskonalić i lepiej dopasować nasz marketing do użytkownika oraz spersonalizować wrażenia użytkownika na naszej stronie. Rejestrując się, wyrażasz niniejszym zgodę na wykorzystanie Twoich danych podanych w celu otrzymywania sprofilowanych wiadomości oraz wyrażasz zgodę na użycie pikseli monitorujących Twoją aktywność. Zawsze możesz wycofać udzieloną nam zgodę na otrzymywanie maili i monitorowania aktywności, aktualizując swoje preferencje w Centrum Preferencji. Skrót do Centrum będzie zawarty w każdej przesłanej przez nas wiadomości. Aby uzyskać dodatkowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych, zapoznaj się z Polityką prywatności Grupy AutovistaPolityką prywatności Autovista24.